Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy Gragt - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy Gragt - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Marjorie

Blijf op de hoogte en volg Amy

07 September 2014 | Suriname, Paramaribo

De eerste week Suriname zit er alweer op! We hebben ons goed aangepast aan het tempo hier: No Spang! Al begon dat niet helemaal zo, want bij binnenkomst in het land werden we bijna niet toegelaten, omdat we het adres niet hadden van ons verblijf. Die meneer wilde even zijn gezag tonen, want na een kwartier op een bankje gezeten te hebben mochten we alsnog door. Het oudere stel waarbij we ons appartement hebben stond ons gelukkig nog rustig op te wachten. We zijn langs de afhaal gereden om vervolgens onze eerste Roti thuis op te eten. Om 19.30 uur (00.30 NL'se tijd) lagen we bekaf in bed. De eerste paar dagen sowieso een beetje last van een jetlag: savonds vroeg naar bed, sochtends om 6.30 klaarwakker.
Wat hebben we allemaal gedaan de eerste week?! We hebben een dolfijnentocht gemaakt, waarbij we bij samenkomst van de Surinamerivier en de Commewijne een groot aantal dolfijnen hebben gezien. Vooral de kleintjes die het daarbij leuk vinden om af en toe een mooie sprong te maken. Erg gaaf! We verblijven net buiten de stad, maar met een busje voor €0,30 per persoon zitten we zo in het centrum van Paramaribo. We hebben daar al flink rondgestruind. Het is een gekke stad door zijn vele vervallen houten huizen in allerlei kleuren en grote bomen midden op de stoepen. Leuk gezicht is ook de Palmentuin midden in de stad. Een park vol met Palmbomen, waarbij het ons verboden werd om op een bankje te gaan liggen. We hoorden later dat dit is vanwege het risico dat er iemand op je gaat liggen! Het zal je maar gebeuren. ;) We zijn met een busje, 4,5 uur reizen, naar het westen geweest: Nieuw Nickerie. Dit stadje op zich niet heel boeiend, maar we wilde daar vooral heen vanwege Bigi Pan (betekenis: groot meer), waar we een prachtige boottocht hebben gemaakt door de mangrove. Veel prachtige vogels, waaronder de rode Ibis. Ook hebben we een kaaiman en doodskop-aapjes gezien. Daarbij heb je ook de zeedijk, waar vandaan je Guyana kan zien liggen. Dit stukje is net Nederland met de groene dijk en het bruin/ grijze zeewater erachter. Wat ik al zei: no spang, dus tussen de activiteiten lekker een boekje lezen, puzzeltje maken, spelletje doen en.. de parbobiertjes smaken natuurlijk ook erg goed!
We wilde gisteren eigenlijk naar Fort Zeelandia, maar hadden er geen rekening mee gehouden dat er veel (vroeg) dicht is op zaterdag. Vandaag is dit een paar uur open, dus daar gaan we zo heen. Morgen gaan we naar Awarradam. Een plek diep in het oerwoud, al behoorlijk een eind richting de Braziliaanse grens. Met een klein vliegtuigje heen, wat al heel gaaf moet zijn en daar jungletochten maken en nog meer. Daar over meer de volgende keer! Vrijdag komen we terug daar vandaan, dus volgend weekend zal je vast meer van ons horen!

• 07 September 2014 - 14:13

Annet :

Top meiden veel plezier nog xxx

• 07 September 2014 - 14:28

Gerard:

Klinkt goed allemaal. Ben benieuwd naar de foto's van de rode Ibis en het bankje in het park.

• 07 September 2014 - 16:20

Carla:

Het klinkt helemaal fantastisch geniet van jullie vakantie en ik kijk uit naar jullie volgende verslag x

• 07 September 2014 - 17:54

Patricia Gerhardt:

Wauw, wat een avontuur! Leuk meiden! Genietse :) xxx

• 07 September 2014 - 20:13

Marijke:

toch wel weer aparte verhalen he, dat jullie op en top genieten,geen twijfel over!
    grappigklinkende namen aldaar, geniet volop verder ee,XX

• 07 September 2014 - 20:13